CircuLaw logo
CircuLaw logo
Nieuws
FAQ
Contact

Let Google translate this website

Irrespective of the language of your choice this website is focusing on Dutch and European law in a Dutch context. Moreover, since all translations are automatic, we cannot be responsible for any mistakes in the translation. Please, contact us if you have any questions.

Top

Vond je deze pagina nuttig?

Jammer, vertel ons waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Bedankt voor je reactie!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Volg ons op:

Productketens

  • Bouw
  • Consumptiegoederen
  • Biomassa en Voedsel
  • Maakindustrie
  • Kunststoffen

Over CircuLaw

  • Wat is CircuLaw?
  • Waarom CircuLaw?
  • Wie maken CircuLaw?
  • Vraag en antwoord

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Volg ons op:

Welkom bij CircuLaw. Deze website is volop in ontwikkeling. In deze versie testen we de techniek, opzet en inhoud van de site. Het is mogelijk dat de inhoud van de site incompleet is of fouten bevat. Dat betekent dan ook dat aan de inhoud van deze site geen rechten kunnen worden ontleend. We horen graag wat je ervan vindt, wat je anders zou willen, wat je mist en natuurlijk horen we ook graag waar je blij van wordt. Stuur je feedback op deze testversie.


Legal data & content managed with support fromSanity logo
  • Contact
  • Disclaimer/Beta
  • Privacy
  • Cookies
homepage decoration
  • Home
  • nieuws
  • juridische-hulp-bij-sturen-op-houtbouw
Nieuw op de site

Juridische hulp bij sturen op houtbouw

2025-04-23

Juridische hulp bij sturen op houtbouw

Wil je als gemeente sneller, schoner en duurzamer gebouwen neerzetten die ook nog gezonder zijn om in te wonen? Dan is houtbouw de beste optie. Voor overheden met ambities op dit vlak ontwikkelde CircuLaw een set juridische instrumenten die houtbouw stimuleren én het proces helpen versnellen.
Houtbouw is een belangrijke maatregel om circulaire doelen te halen en de bouwsector in lijn te krijgen met de klimaatdoelen van Parijs. Maar hoe stuur je hier als beleidsmedewerker op? Aan welke juridische- enbeleidsknoppen kun je draaien om houtbouw te stimuleren? Een enorme uitdaging waar CircuLaw praktische hulp bij biedt, want er is veel meer mogelijk dan gedacht.

Houtbouw in gebiedsontwikkeling
In opdracht van de gemeente Amsterdam bracht CircuLaw 38 juridische sturingsinstrumenten in gebiedsontwikkeling in kaart. Dat zijn er veel, maar gebiedsontwikkeling is vaak een lang proces is dat in complexe gevallen wel 10 tot 15 jaar kan duren.
Gebiedsontwikkeling volgt verschillende fasen, ze heten in iedere gemeente vaak net iets anders, maar grofweg bestaat het uit: Verkenning, Verdieping, Voorbereiding, Realisatie, Exploitatie en Transformatie. In al die fasen kun je specifieke juridische instrumenten toepassen.
De instrumenten winnen aan kracht als al zo vroeg mogelijk in het proces de juiste maatregelen worden getroffen. De ambities zijn daardoor goed verankerd in het hele proces. Daarom is door CircuLaw ook een fase 0 toegevoegd: de 'Voorfase'.

https://www.circulaw.nl/bouw/gebiedsontwikkeling


Sturen op Amsterdamse ambities
Vanwege de vele voordelen van houtbouw, tekende de gemeente Amsterdam samen met verschillende partners in de Metropoolregio Amsterdam het Convenant Houtbouw. Hiermee committeren we ons aan de doelstelling om vanaf 2025 jaarlijks minimaal 20% van de gehele woningproductie in houtbouw uit te laten voeren. Het onderzoek van CircuLaw helpt daarop te sturen. Samen maakten we een selectie van de meest kansrijke instrumenten om te implementeren. Deze top 6 is binnen de gemeente gevalideerd in verschillende interviews en worden als meest impactvol gezien binnen gebiedsontwikkeling.


De top 6 van meest kansrijke instrumenten zijn:
1. Houtbouw steviger verankeren in de Omgevingsvisie.


2. Verkennen of houtbouw structureel geborgd kan worden in tenderbeleid .

3. Omgevingsprogramma : verankeren van houtbouw in gebiedsgerichte omgevingsprogramma’s en verkennen of een themagericht omgevingsprogramma voor houtbouw wenselijk is.


4. Zet de experimenteerbepaling van de Omgevingswet in. Daarmee is het mogelijk om tijdelijk strengere duurzaamheidsmaatregelen te nemen die afwijken van bepalingen uit onder andere de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).


5. Verkennen of groene leges ingezet kunnen worden om houtbouw financieel aantrekkelijker te maken.


6. Omgevingsplan : in aanbevelingen schrijven voor het opnemen van houtbouw en biobased bouwen in het stedenbouwkundig plan, welstandscriteria en beeldkwaliteitsplan. Zo moeten de duurzame ambities terugkomen in de strategievorming en is het van belang dat de adviseur duurzaamheid voldoende input kan leveren in de ontwerpfase.

Waarom kiezen voor houtbouw
Houtbouw is belangrijk omdat het een duurzaam, milieuvriendelijk en efficiënt alternatief biedt voor traditionele bouwmethoden. Het bouwen met hout gaat sneller, de milieu-impact is lager dan die van beton en staal en hout is een co2-opslagplaats. Daarnaast blijft de bouwplaats een stuk schoner (dus minder overlast voor omwonenden) en is het binnenklimaat in een houten constructie gezonder door betere vochtregulering en minder gebruik van schadelijke stoffen.