CircuLaw logo
CircuLaw logo
Nieuws
FAQ
Contact

Let Google translate this website

Irrespective of the language of your choice this website is focusing on Dutch and European law in a Dutch context. Moreover, since all translations are automatic, we cannot be responsible for any mistakes in the translation. Please, contact us if you have any questions.

Top

Vond je deze pagina nuttig?

Jammer, vertel ons waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Bedankt voor je reactie!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Volg ons op:

Productketens

  • Bouw
  • Consumptiegoederen
  • Biomassa en Voedsel
  • Maakindustrie
  • Kunststoffen

Over CircuLaw

  • Wat is CircuLaw?
  • Waarom CircuLaw?
  • Wie maken CircuLaw?
  • Vraag en antwoord

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Volg ons op:

Welkom bij CircuLaw. Deze website is volop in ontwikkeling. In deze versie testen we de techniek, opzet en inhoud van de site. Het is mogelijk dat de inhoud van de site incompleet is of fouten bevat. Dat betekent dan ook dat aan de inhoud van deze site geen rechten kunnen worden ontleend. We horen graag wat je ervan vindt, wat je anders zou willen, wat je mist en natuurlijk horen we ook graag waar je blij van wordt. Stuur je feedback op deze testversie.


Legal data & content managed with support fromSanity logo
  • Contact
  • Disclaimer/Beta
  • Privacy
  • Cookies
  • Home
  • eu-wetgeving
  • construction-products-regulation-(cpr)

Construction Products Regulation (CPR)

OverzichtVerplichtingen voor Europese lidstatenRelevantie voor regionale en lokale overheden Relevantie voor de circulaire economie

Relevantie voor regionale en lokale overheden

1. Groene publieke aanbesteding

De Europese Commissie zal gedelegeerde handelingen aannemen waarin minimum-duurzaamheidseisen voor bouwproducten staan. Deze gedelegeerde zullen worden opgesteld per productfamilie of -categorie.

De CPR biedt overheden en decentrale overheden de mogelijkheid om duurzaamheid rond bouwproducten onderdeel te maken van publieke aanbestedingen. Dit is een uitzondering op de geharmoniseerde zone. Het staat deze overheden vrij om ambitieuzere duurzaamheidseisen uit te vragen in publieke aanbestedingen:

  • Ambitieuzere duurzaamheids- en milieu-eisen
  • Aanvullende duurzaamheidseisen, gerelateerd aan essentiële eigenschappen

Verplichte minimumeisen kunnen vormgegeven worden als technische specificaties, selectiecriteria, (contractuele) prestatieclausules en gunningscriteria.

De Commissie staat overheden toe om van deze norm af te wijken, als het gaat om groene publieke aanbestedingen - mits marktconsultatie de volgende conclusies oplevert:

  • Toepassing van de milieunormen resulteert in beperkte interesse vanuit de markt om het gewenste bouwproduct te leveren
  • Toepassing van de milieunormen resulteert in een mislukte aanbesteding, of een resultaat dat niet passend is
  • Toepassing van de milieunormen resulteert in buitensporige kosten, waardoor de lidstaat meer dan 10% meer geld kwijt zou zijn in vergelijking met een scenario zonder geldende milieunormen.

Lidstaten zijn verplicht om elke drie jaar te rapporteren over de toepassing van de uitzondering door aanbestedende overheden.

De Commissie zal een impact assessment uitvoeren alvorens deze verplichte minimumeisen worden ingevoerd. Het impact assessment hanteert daarbij de volgende criteria:

  • De waarde en het volume van toegekende publieke contracten voor de productfamilie of - categorie in kwestie
  • De milieuvoordelen die het gevolg zijn van de adoptie van producten in de hoogste twee prestatiecategorieen
  • De noodzaak om voldoende vraag zeker te stellen voor meer duurzame producten
  • De economische haalbaarheid van de aanschaf van meer duurzame producten door aanbestedende overheden, zonder buitensporige extra kosten, en de beschikbaarheid van zulke producten in de markt
  • De marktomstandigheden op Unie-niveau voor de desbetreffende productfamilie of productcategorie
  • De effecten van de eisen op concurrentie
  • De impact op en behoeften van MKB-bedrijven
  • De klimaatomstandigheden en behoeften rond regelgeving van lidstaten

De impact assessment zoomt in op lokale of regionale marktomstandigheden. We verwachten dat de Commissie na 2026 een begin zal maken met deze assessments.

Het is van belang dat regionale of lokale overheden nu alvast beginnen met de voorbereidingen voor de assessments, omdat deze een (regionale) benchmark zullen opleveren voor de prestaties van bouwproducten.

    In deze pagina

  • 1. Groene publieke aanbesteding