CircuLaw logo
CircuLaw logo
Nieuws
FAQ
Contact

Let Google translate this website

Irrespective of the language of your choice this website is focusing on Dutch and European law in a Dutch context. Moreover, since all translations are automatic, we cannot be responsible for any mistakes in the translation. Please, contact us if you have any questions.

Top

Vond je deze pagina nuttig?

Jammer, vertel ons waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Bedankt voor je reactie!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Volg ons op:

Productketens

  • Bouw
  • Consumptiegoederen
  • Biomassa en Voedsel
  • Maakindustrie
  • Kunststoffen

Over CircuLaw

  • Wat is CircuLaw?
  • Waarom CircuLaw?
  • Wie maken CircuLaw?
  • Vraag en antwoord

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Volg ons op:

Welkom bij CircuLaw. Deze website is volop in ontwikkeling. In deze versie testen we de techniek, opzet en inhoud van de site. Het is mogelijk dat de inhoud van de site incompleet is of fouten bevat. Dat betekent dan ook dat aan de inhoud van deze site geen rechten kunnen worden ontleend. We horen graag wat je ervan vindt, wat je anders zou willen, wat je mist en natuurlijk horen we ook graag waar je blij van wordt. Stuur je feedback op deze testversie.


Legal data & content managed with support fromSanity logo
  • Contact
  • Disclaimer/Beta
  • Privacy
  • Cookies
  • Home
  • eu-wetgeving
  • single-use-plastics-directive-(sup)

Single-Use Plastics Directive (SUP)

OverzichtVerplichtingen voor Europese lidstatenRelevantie voor regionale en lokale overheden Relevantie voor de circulaire economie

Relevantie voor regionale en lokale overheden

1. Beleid en verantwoordelijkheden

De SUP is voor decentrale overheden op twee manieren relevant. Ten eerste moeten overheden de maatregelen van de SUP doorvoeren in de eigen organisatie. Ten tweede hebben decentrale overheden een rol in de toepassing van de richtlijn in beleid en uitvoering van taken op eigen grondgebied.

Doorwerking van de SUP binnen de eigen organisatie van decentrale overheden

De SUP benoemt een verbod op drinkbekers en verpakkingen van wegwerpplastic. Dat verbod geldt ook in overheidsinstellingen. Als overheidsinstelling kun je hier op twee manieren mee omgaan: je kunt werken met een duurzaam alternatief, of je gaat uit van het ‘bring your own’-principe.

De gemeente Amsterdam doet dat laatste, en laat bezoekers en medewerkers een eigen beker, bakje of bord meenemen naar kantoor.

Gemeenten of provincies verzorgen hun catering niet zelf. Die rol is doorgaans aanbesteed. In de aanbesteding zal de SUP een doorvertaling moeten krijgen, bijvoorbeeld via een contracteis.

Doorwerking van de SUP in beleid en taken van decentrale overheden

De SUP komt op drie beleidsterreinen van decentrale overheden terug: afvalinzameling, vergunningverlening en bewustwording.

1. Afvalinzameling

De SUP benoemt meerdere doelstellingen op het gebied van plastic afval, zoals het beter scheiden van plastic afval, het verminderen van plastic afval en het voorkomen van zwerfafval.

Deze doelstellingen moeten gemeenten opnemen in beleid en in maatregelen voor de inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.

Daarnaast dekt de overheid de kosten van het opruimen, het vervoer en de verwerking van zwerfafval. De kosten voor het opruimen, vervoeren en verwerken van bepaalde productgroepen (bijvoorbeeld vochtige doekjes) komen wel voor rekening van producenten.

2. Vergunningen voor evenementen

Op evenementen wordt veel wegwerpplastic gebruikt. Daarom nemen verschillende Nederlandse en Europese festivalorganisatoren - als gevolg van de lopende Green Deal Circulaire Festivals - het initiatief om zich te ontwikkelen tot circulaire festivals. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat ondersteunt dit initiatief.

Daarnaast kunnen gemeenten het verbruik van plastic voedselverpakkingen en bekers voor eenmalig gebruik voor evenementen verminderen door vereisten op te nemen in de vergunningsvoorschriften:

  • Voor een besloten evenement geldt dat het gebruik van circulaire bekers en voedselcontainersystemen (waar plastic producten worden ingeleverd voor hergebruik of recycling) verplicht is. Een besloten evenement is bijvoorbeeld een muziekfestival, concert of sportevenement in een stadion. Er is dan sprake van een beperkte toegang, een specifiek publiek en een afgesloten terrein.
  • Voor een openbaar evenement zijn er twee opties:
    • Elk voedseluitgiftepunt is individueel verantwoordelijk voor het naleven van de on-site en/of afhaalvereisten.
    • Alle voedselverdelers worden als geheel behandeld, waarbij on-site consumptievereisten gelden en één retourneringssysteem wordt gebruikt (bijvoorbeeld met tokens).

Openbare evenementen zijn bijvoorbeeld braderieën, marathons en stadsevenementen zoals Koningsdag en carnaval. Er is dan sprake van een niet-afgesloten terrein en vrije toegang voor het publiek.

3. Bewustwording

De SUP benoemt een bewustwordingsverplichting van producenten richting consumenten. Deze verplichting omvat o.a. informatie over herbruikbare alternatieven, effectief afvalbeheer en de milieueffecten van slechte verwijdering.

Gemeenten kunnen (vrijwillig) bijdragen aan bewustwordingsverplichtingen door actief informatie te verstrekken via:

  • nieuwsartikelen
  • berichten op sociale media
  • brieven
  • informatiebladen
  • campagnes
  • educatief materiaal

Daarnaast kan de gemeente eisen stellen aan reclame in de openbare ruimte.

    In deze pagina

  • 1. Beleid en verantwoordelijkheden