CircuLaw logo
CircuLaw logo
Nieuws
FAQ
Contact

Let Google translate this website

Irrespective of the language of your choice this website is focusing on Dutch and European law in a Dutch context. Moreover, since all translations are automatic, we cannot be responsible for any mistakes in the translation. Please, contact us if you have any questions.

Top

Vond je deze pagina nuttig?

Jammer, vertel ons waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Bedankt voor je reactie!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Volg ons op:

Productketens

  • Bouw
  • Consumptiegoederen
  • Biomassa en Voedsel
  • Maakindustrie
  • Kunststoffen

Over CircuLaw

  • Wat is CircuLaw?
  • Waarom CircuLaw?
  • Wie maken CircuLaw?
  • Vraag en antwoord

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Volg ons op:

Welkom bij CircuLaw. Deze website is volop in ontwikkeling. In deze versie testen we de techniek, opzet en inhoud van de site. Het is mogelijk dat de inhoud van de site incompleet is of fouten bevat. Dat betekent dan ook dat aan de inhoud van deze site geen rechten kunnen worden ontleend. We horen graag wat je ervan vindt, wat je anders zou willen, wat je mist en natuurlijk horen we ook graag waar je blij van wordt. Stuur je feedback op deze testversie.


Legal data & content managed with support fromSanity logo
  • Contact
  • Disclaimer/Beta
  • Privacy
  • Cookies
  • Home
  • eu-wetgeving
  • eu-taxonomie

EU Taxonomie

OverzichtVerplichtingen voor Europese lidstatenRelevantie voor regionale en lokale overheden Relevantie voor de circulaire economie

Relevantie voor regionale en lokale overheden

1. Directe werking

Uit artikel 4 volgt een verplichting om de criteria voor een ecologisch duurzame economische activiteit bij overheidsmaatregelen te gebruiken. Dit houdt in dat een overheidsmaatregel alleen als ecologisch duurzaam mag worden gemarkeerd, als wordt voldaan aan de criteria uit het classificatiesysteem van de EU Taxonomie.

Relevantie voor regionale en lokale overheden

2. Indirecte werking

Terminologie en definities uit Taxonomie toepassen in eigen beleid

Vanuit haar voorbeeldrol en maatschappelijke verantwoordelijkheid kan de decentrale overheid de EU Taxonomie gebruiken om duurzaamheid in het eigen beleid te integreren en een duurzaam bedrijfsklimaat te ondersteunen.

Dit kan bijvoorbeeld door gebruik te maken van de terminologie en definities uit de verordening omtrent de classificatie van beleid of activiteiten als ecologisch duurzaam. Zo kan de decentrale overheid duurzame aanbestedingen en tenders uitbrengen.

Relevantie voor regionale en lokale overheden

3. Subsidies

De decentrale overheid kan via subsidies sturen op het gebruik van het classificatiesysteem door bedrijven die formeel niet onder de reikwijdte van de verordening vallen. De EU Taxonomie benadrukt namelijk het belang van transparantie in de financiële wereld en het aantrekken van kapitaal naar duurzame economische activiteiten.

De grotere nadruk op duurzaamheid in het bedrijfsleven kan een bredere stimulans zijn voor meer duurzame initiatieven op lokaal niveau.

Decentrale overheden kunnen deze stimulans versterken door duurzaamheidsprestaties van de economische activiteiten te koppelen aan subsidievoorwaarden, mits dit goed gemotiveerd is. Zo kan de decentrale overheid in de subsidievoorwaarden opnemen dat subsidieaanvragers moeten rapporteren over de mate waarin de economische activiteit bijdraagt aan de zes milieudoelstellingen.

Op deze manier krijgt de decentrale overheid inzicht in het aantal jaarlijks verleende subsidies die duurzame economische activiteiten bekostigen.

Relevantie voor regionale en lokale overheden

4. Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen

In Nederland zijn vijf regionale ontwikkelingsmaatschappijen (ROM’s) opgericht met als doel om in een bepaalde regio de economie te versterken en werkgelegenheid te creëren. Dit doen ze door MKB-ondernemers te helpen met innoveren, investeren en internationaliseren. De ROM’s zetten zich onder andere in op het thema duurzaamheid.

We raden ROM’s aan om dezelfde financieringsstrekking als de EU Taxonomie aan te houden. Dit houdt in dat de ROM’s de terminologie en classificatie van een ecologisch duurzame belegging uit de verordening zouden moeten overnemen bij het duurzaam investeren in economische activiteiten.

Hier kunnen de ROM’s consequenties aan verbinden: is volgens het classificatiesysteem geen sprake van een duurzame, economische activiteit en wordt de investering niet gebruikt om te verduurzamen, dan zou de ROM er niet in moeten investeren.

    In deze pagina

  • 1. Directe werking
  • 2. Indirecte werking
  • 3. Subsidies
  • 4. Regionale Ontwikkelingsmaatschappijen