CircuLaw logo
CircuLaw logo
Nieuws
FAQ
Contact

Let Google translate this website

Irrespective of the language of your choice this website is focusing on Dutch and European law in a Dutch context. Moreover, since all translations are automatic, we cannot be responsible for any mistakes in the translation. Please, contact us if you have any questions.

Top

Vond je deze pagina nuttig?

Jammer, vertel ons waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Bedankt voor je reactie!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Volg ons op:

Productketens

  • Bouw
  • Consumptiegoederen
  • Biomassa en Voedsel
  • Maakindustrie
  • Kunststoffen

Over CircuLaw

  • Wat is CircuLaw?
  • Waarom CircuLaw?
  • Wie maken CircuLaw?
  • Vraag en antwoord

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Volg ons op:

Welkom bij CircuLaw. Deze website is volop in ontwikkeling. In deze versie testen we de techniek, opzet en inhoud van de site. Het is mogelijk dat de inhoud van de site incompleet is of fouten bevat. Dat betekent dan ook dat aan de inhoud van deze site geen rechten kunnen worden ontleend. We horen graag wat je ervan vindt, wat je anders zou willen, wat je mist en natuurlijk horen we ook graag waar je blij van wordt. Stuur je feedback op deze testversie.


Legal data & content managed with support fromSanity logo
  • Contact
  • Disclaimer/Beta
  • Privacy
  • Cookies
homepage decoration
zonnepanelenBeleid

Stel regels op over sorteercentra in omgevingsverordening

Juridische houdbaarheid
Beperkt
Invloed
Hoog
Overheidslaag
Provinciaal  
R-ladder
R3 - R4 - R5 - R6  
Juridische houdbaarheid
Beperkt
Invloed
Hoog
Overheidslaag
Provinciaal  
R-ladder
R3 - 
R4 - 
R5 - 
R6  

In de omgevingsverordening kun je regels opnemen over circulaire zonnepanelen.

Hoe kun je een omgevingsverordening toepassen?

In de omgevingsverordening kun je locaties aanwijzen voor sorteercentra voor gebruikte zonnepanelen. Hiervoor is vereist dat je motiveert dat het toedelen van deze functie aan een locatie niet doelmatig en doeltreffend door gemeenten geregeld kan worden.

Als een functietoedeling geregeld kan worden via een instructieregel, dan moet dat instrument worden gebruikt. Zie hierover meer bij het instrument ‘Neem instructieregels op in de omgevingsverordening’.

Voor het maken van een business case voor circulaire zonnepanelen is het belangrijk dat elke provincie of regio een locatie heeft waar gebruikte zonnepanelen naartoe kunnen voor schoonmaak en reparatie, zodat ze voor hergebruik geschikt worden gemaakt.

Daarnaast zijn deze locaties nodig voor opslag, totdat er een partij is gevonden die de zonnepanelen wil hergebruiken. Voor het op gang krijgen van een markt voor hergebruik van zonnepanelen zijn sorteercentra op regionaal niveau nodig. De provincie heeft daarmee een provinciaal belang bij het sturen op locaties voor hergebruik van zonnepanelen.

Ook heeft de provincie een rol bij de ruimtelijke inpassing van zonnepanelen. Provincies zijn verplicht de voorkeursvolgorde voor zonnepanelen te implementeren in de omgevingsverordening. Provincies kunnen hierbij ook rekening houden met circulariteit.

Meer over de voorkeursvolgorde in de omgevingsverordening lees je in het instrument: Neem circulariteit mee bij de implementatie van de zonneladder

Als het aanwijzen van een locatie voor gebruikte zonnepanelen ook op een doelmatige en doeltreffende manier met instructieregels kan worden geregeld, dan moet je een instructieregel opnemen in de omgevingsverordening.

Uit de praktijk

Ga je aan de slag met regels voor circulaire zonnepanelen in de omgevingsverordening? Deel dan je ervaringen met ons! Op die manier kunnen we andere overheden inspireren gebruik te maken van de omgevingsverordening voor het bevorderen van circulaire zonnepanelen.

Voorwaarden

  • De omgevingsverordening kan zowel verbods- als gebodsbepalingen bevatten.
  • De verordenende bevoegdheid van de provincie is niet onbegrensd. De provincie moet onderbouwen dat de regels in de omgevingsverordening een provinciaal belang dienen. Wat van provinciaal belang is, kan blijken uit de omgevingsvisie, of andere openbaar gemaakte stukken. Een provinciaal belang kan echter ook gemotiveerd worden op grond van het grondstoffenakkoord.
  • Ook moet de provincie onderbouwen dat de regels die in de omgevingsverordening zijn opgenomen niet op een doelmatige en doeltreffende manier door de gemeente kunnen worden geregeld in het omgevingsplan.
  • Als in de omgevingsverordening regels zijn opgenomen over het toedelen van functies aan locaties, dan moet onderbouwd worden waarom niet met een instructieregel kan worden volstaan (artikel 4.2 Ow).

Juridische toelichting

Op grond van artikel 2.6 Ow worden alle regels over de fysieke leefomgeving die door Provinciale Staten worden vastgesteld, gebundeld in één omgevingsverordening.

De zorg voor de fysieke leefomgeving is hoofdzakelijk aan de gemeente toebedeeld. Wil de provincie gebruik maken van bevoegdheden uit de Omgevingswet, dan moet die voldoen aan de eisen die zijn opgenomen in art. 2.3 lid 2 Omgevingswet. Daarin staat dat de provincie een taak of bevoegdheid kan uitoefenen als er sprake is van een provinciaal belang en de gemeente dat belang niet op een doelmatige of doeltreffende manier kan uitvoeren. De provincie moet dit onderbouwen.

Verder is is artikel 4.1 Ow van belang. Daarin staat dat de omgevingsverordening regels kan bevatten over activiteiten die gevolgen hebben of kunnen hebben voor de fysieke leefomgeving. Daarnaast kan de provincie op grond van art. 2.22 en 2.23 Ow instructieregels opnemen in de omgevingsverordening.

RechtsgebiedPubliekrecht > Omgevingsrecht
CiteertitelOmgevingswet
Artikel2.6
Geldig vanafInvalid Date