CircuLaw logo
CircuLaw logo
Nieuws
FAQ
Contact

Let Google translate this website

Irrespective of the language of your choice this website is focusing on Dutch and European law in a Dutch context. Moreover, since all translations are automatic, we cannot be responsible for any mistakes in the translation. Please, contact us if you have any questions.

Top

Vond je deze pagina nuttig?

Jammer, vertel ons waarom niet, zodat we onze website kunnen verbeteren.

Bedankt voor je reactie!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Volg ons op:

Productketens

  • Bouw
  • Consumptiegoederen
  • Biomassa en Voedsel
  • Maakindustrie
  • Kunststoffen

Over CircuLaw

  • Wat is CircuLaw?
  • Waarom CircuLaw?
  • Wie maken CircuLaw?
  • Vraag en antwoord

Impact report 2024

Circulaw heeft stevige circulaire intenties, maar maken we ook echt circulaire impact? Dat hebben we voor je uitgezocht. Download nu ons impact report!

Schrijf je in voor onze CircuLaw Nieuwsbrief

Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste CircuLaw-nieuws.

Doe met ons mee

Heb je vragen, wil je je ervaringen delen of wil je een wetsanalyse laten uitvoeren op een circulair thema of casus?

Volg ons op:

Welkom bij CircuLaw. Deze website is volop in ontwikkeling. In deze versie testen we de techniek, opzet en inhoud van de site. Het is mogelijk dat de inhoud van de site incompleet is of fouten bevat. Dat betekent dan ook dat aan de inhoud van deze site geen rechten kunnen worden ontleend. We horen graag wat je ervan vindt, wat je anders zou willen, wat je mist en natuurlijk horen we ook graag waar je blij van wordt. Stuur je feedback op deze testversie.


Legal data & content managed with support fromSanity logo
  • Contact
  • Disclaimer/Beta
  • Privacy
  • Cookies
homepage decoration
houtbouwBeleid

Schrijf houtbouw voor in een omgevingsvergunning

Juridische houdbaarheid
Gemiddeld
Invloed
Gemiddeld
Overheidslaag
Gemeentelijk  
R-ladder
R1 - R2 - R5 - R6  
Juridische houdbaarheid
Gemiddeld
Invloed
Gemiddeld
Overheidslaag
Gemeentelijk  
R-ladder
R1 - 
R2 - 
R5 - 
R6  

In het omgevingsplan kan de gemeente opnemen dat het verboden is om bepaalde activiteiten te verrichten zonder vergunning. Houtbouw kan als voorwaarde gesteld worden voor het verlenen van de vergunning.

Hoe kan een voorschrift in de omgevingsvergunning worden toegepast?

De beoordeling van een aanvraag van een omgevingsvergunning voor een bouwactiviteit wordt in de Omgevingswet opgeknipt in twee beoordelingen: een ruimtelijke beoordeling (1) en een bouwtechnische beoordeling (2).

De ruimtelijke beoordeling gaat erover of de bouwactiviteit in de fysieke leefomgeving van de gemeente passend is. De regels hiervoor staan in het omgevingsplan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de regels over welstand.

Voor de ruimtelijke beoordeling geldt geen landelijke regeling. Het staat de gemeente vrij eisen te stellen aan de ruimtelijke beoordeling in het omgevingsplan.

Regels over welstand kunnen gaan over vorm en uiterlijk, maar ook over materiaalgebruik van het bouwwerk. Hier ligt een kans voor gemeenten om het gebruik van hout als voorwaarde te stellen voor het verlenen van een omgevingsvergunning voor bouwen.

De bouwtechnische beoordeling is geregeld in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Deze regeling is uitputtend bedoeld. De gemeente kan geen aanvullende of strengere regels opnemen in het omgevingsplan.

Juridische toelichting

  • Artikel 5.1 Ow bepaalt voor welke activiteiten een omgevingsvergunning is of kan worden vereist.
  • Artikel 5.5 en 5.34 Ow bevat regels over het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning.
  • Zoals volgt uit artikel 5.5 Ow kunnen aan een omgevingsvergunning voorschriften worden verbonden. Vergunningvoorschriften moeten voortvloeien uit het beoordelingskader voor het verlenen van de vergunning en mogen dat beoordelingskader niet te buiten gaan.
  • Op grond van artikel 5.34, vierde lid, Ow kan de gemeente in het omgevingsplan eisen stellen aan het verbinden van voorschriften aan een omgevingsvergunning.

Voorwaarden

  • De gemeente betrekt het gehele toetsingskader bij een besluit over de vergunningverlening
  • Het toetsingskader bevat zowel wettelijke regels als gemeentelijke beleidsregels
  • De bevoegdheid tot het stellen van beleidsregels wordt slechts impliciet benoemd in de Omgevingswet, maar volgt uit artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  • In het Besluit kwaliteit leefomgeving (Bkl) en het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) staan de wettelijke regels beschreven. Het is gemeenten niet toegestaan om aanvullende of strengere regels te stellen met betrekking tot zaken waar het Bkl en Bbl op zien
  • Beleidsregels mogen de wettelijke kaders niet doorkruisen
  • Voor bouwactiviteiten die zijn vrijgesteld in artikel 2.29 Bbl kan geen vergunningplicht in het omgevingsplan worden opgenomen
  • Welstandscriteria zijn beperkt tot het uiterlijk van een gebouw. Er kunnen geen welstandscriteria worden opgenomen met betrekking tot het interieur van het bouwwerk.
RechtsgebiedPubliekrecht > Omgevingsrecht
CiteertitelOmgevingswet
Artikel5.1, 5.4, 5.34
Geldig vanafInvalid Date